Auto onderdelen 046 437 34 00 toets 2

Auto verkoop 046 486 20 80 toets 1

Werking van de Airco

Auto airconditioning in elk seizoen

In ons klimaat zit veel vocht in de lucht. Een auto airconditioner koelt, maar haalt ook vocht uit de lucht. Die twee eigenschappen geven in de zomer een aangename koele luchtstroom in de auto.

climate_control_auto

De auto airco houdt de lucht ook vrij van stof en micro-organismen. Zo is het ook een goed middel tegen hooikoorts. In de natte herfst- en wintermaanden is het voordeel van de droge lucht natuurlijk ook duidelijk; de ruiten beslaan niet, een belangrijk veiligheidsaspect. Ook wordt het sneller behaaglijk in de auto.

Opbouw en werking van het auto aircosysteem

Een airconditioning bestaat altijd uit een gesloten systeem met een pomp, verdamper, condensor, reservoir en expansieventiel. Het koudemiddel (R134A) wordt door de pomp, die door de motor wordt aangedreven, rondgepompt. Het gasvormige koudemiddel wordt door de pomp samengeperst in een condensor, zodat de druk en temperatuur stijgen. Deze condensor is een warmtewisselaar, het koudemiddel wordt hier afgekoeld, waardoor het condenseert en vloeibaar wordt.

werking_autoairco_systeem

Dit vloeiende koudemiddel gaat naar de verdamper. Het koudemiddel gaat hier over in dampvorm. Aangezien voor dit verdampen warmte nodig is, die aan de omgeving wordt onttrokken, koelt deze verdamper aanzienlijk af en de temperatuur van de langsstromende lucht naar het interieur daalt. Het koudemiddel komt in dampvorm tenslotte weer bij de pomp terug en de cyclus begint opnieuw.

Muffe geuren in uw auto interieur

Soms kan het systeem muf gaan ruiken. Dit wordt veroorzaakt door bacteriegroei op het raster van de verdamper. Condens vermengt zich met stof wat in het interieur zweeft. Wordt de auto airco ingeschakeld dan verspreiden deze schimmels een muffe lucht. Van tijd tot tijd verfrissen met een antiseptisch middel is een must.

Tips voor een optimale werking van uw auto airco

Gebruik de auto airco-installatie regelmatig. Hiermee vermindert u slijtage van lagers en pomp. Als een stilstaande pomp lange tijd op een trillende motor zit, krijgen de lagers een continue stotende belasting. Dit geeft meer slijtage dan een draaiende pomp.

Schakel de airco ca. 10 minuten voor u de auto gaat stilzetten uit. Er zit dan minder vocht op of in de omgeving van de verdamper in het aircosysteem. De kans op nare luchtjes is dan kleiner. Eenmaal per jaar laten desinfecteren is raadzaam.

Zet de airco minimaal 1x per week 10 minuten aan. Dit voorkomt lekkages door uitdroging van pakkingen en afdichtingen en het voorkomt onaangename geurvorming.

Schrik niet als er een waterplas onder de auto ligt. Dit is condenswater, dat via de verdamper wordt afgevoerd.

Bij een extreem hoge buitentemperatuur kan het beste de ventilatiestand van “fresh air” naar “recirculation” worden omgeschakeld. Als de stand “fresh air” ingeschakeld blijft, moet de buitenlucht steeds worden afgekoeld. Daardoor gaat de capaciteit van de auto airco tekort schieten en kan het interieur onvoldoende worden gekoeld. In de stand “recirculation” circuleert de lucht binnen de auto, waardoor het aircosysteem een veel lagere temperatuur kan bereiken. U krijgt dan nog maar 10% van de buitenlucht in uw auto.

Is het erg warm, zet dan voor vertrek eerst alle ramen en deuren open, zodat de grootste warmte weg kan en de compressor minder hard hoeft te werken.

Een auto airconditioning kost motorvermogen. Pas dus op met het gebruik hiervan als de auto hard moet werken, bijv. in de bergen. Zet hem tijdelijk uit om oververhitting van de motor te voorkomen.